Pla estratègic de docència
Innovadora i inclusiva
La formació de les persones és, junt amb la generació de coneixement, la principal raó de ser de la Universitat Rovira i Virgili (URV). La capacitat per adaptar-se al canvi ha de ser un element inherent de la manera de fer de la institució. Així s'iniciava el darrer Pla estratègic de docència, aprovat el 2003. Des d'aleshores s'han produït molts canvis. Ha canviat el perfil de l'estudiantat, més divers, amb necessitats de conciliació i amb una altra escala de valors. Han canviat les metodologies i les eines: un clar exemple ha estat la irrupció de la intel·ligència artificial, amb totes les oportunitats i temors que comporta. Està canviant també la importància de l'activitat docent del professorat, per exemple amb la Llei orgànica del sistema universitari, que estableix com a obligatòria la formació en docència del professorat novell. Així doncs, l'adaptació a aquests canvis comportava haver d'elaborar un nou Pla estratègic de docència.
En aquest pla estratègic, revisem el nostre model educatiu, repensem l'oferta acadèmica i ens preocupem per fomentar l'ocupabilitat del nostre estudiantat.
Aquest pla s'estructura al voltant de tres eixos. El primer eix se centra en el model docent que ens ha de definir. El tracte personal amb l'estudiant ha format part sempre de la idiosincràsia de la URV. Això ens durà a consolidar una docència centrada en l'estudiant, l'acompanyarem i el guiarem en el seu aprenentatge, tenint en compte la diversitat i potenciant l'ús de metodologies docents que afavoreixin aquesta formació integral. El segon eix estratègic se centra en l'oferta docent, que cal revisar per avançar-nos a les necessitats actuals i futures de la societat, amb una formació completa, interdisciplinària, que tingui un caràcter internacional però alhora en consonància amb l'evolució del territori. Aquesta relació amb el territori també és molt present en el tercer eix estratègic, que pretén abordar l'ocupabilitat del nostre estudiantat facilitant el contacte amb el sector ocupador, enriquint-lo d'experiències amb l'entorn socioeconòmic, facilitant-li l'orientació i promovent l'emprenedoria. Aquesta proposta és el resultat de la feina conjunta de membres de bona part de la comunitat: unitats i serveis, centres i escoles, estudiantat, professorat, personal tècnic de gestió, administració i serveis, i equip directiu. Amb la convicció que sumant arribarem més lluny, encarem el repte d'aquest Pla estratègic de docència.
Montse Pinent Armengol
Vicerectora de Projectes Docents i Estudiants
MissióCapacitar les persones perquè siguin competents en l'exercici de la seva professió, continuïn la formació al llarg de la vida i es comprometin amb la millora de la societat, el progrés científic i la generació de coneixement. |
VisióAssolir l’excel·lència en els processos d’ensenyament i aprenentatge de nivell superior, amb la finalitat de proporcionar a les persones el màxim grau de capacitació al llarg de la vida i contribuir al seu desenvolupament com a professionals i com a ciutadans. |
Valors
|
Eixos estratègics i objectius
Eix estratègic 1. Model docent
- Objectiu 1. Promoure el rol actiu de l'estudiant des de l'acollida fins a acabar els estudis per fomentar una formació integral.
- Objectiu 2. Generar experiències d'aprenentatge motivadores que facilitin una formació integral de l'estudiant i estiguin alineades amb els resultats d'aprenentatge esperats.
- Objectiu 3. Implementar un model docent inclusiu i flexible que incorpori el disseny universal per a l'aprenentatge i estigui alineat amb els objectius de desenvolupament sostenible.
- Objectiu 4. Integrar de manera crítica la tecnologia educativa per enriquir els processos d'ensenyament i aprenentatge en contextos de docència presencials, semipresencials i virtuals.
- Objectiu 5. Crear per a tot el professorat el Marc de desenvolupament acadèmic docent organitzat en dimensions o nivells definits i vinculat amb la innovació docent.
Eix estratègic 2. Oferta docent
- Objectiu 1. Establir una estratègia per a l'evolució de l'oferta docent.
- Objectiu 2. Incrementar l'ús del català a la docència.
- Objectiu 3. Promoure la internacionalització de l'oferta docent.
- Objectiu 4. Enfortir l'orientació preuniversitària i la promoció de l'oferta docent.
- Objectiu 5. Fomentar la participació en projectes comunitaris.
Eix estratègic 3. Ocupabilitat
- Objectiu 1. Incrementar la relació entre ocupadors i la Universitat, i aconseguir una relació àgil i efectiva.
- Objectiu 2. Incorporar i potenciar les metodologies d'ensenyament i aprenentatge aplicades al context laboral.
- Objectiu 3. Potenciar l'orientació, la carrera professional i l'emprenedoria.
- Objectiu 4. Millorar el seguiment de l'alumnat titulat.
|
|