saltar al contingut principal
Cercar
URV

Pla estratègic de docència


Innovadora i inclusiva

La formació de les persones és, junt amb la generació de coneixement, la principal raó de ser de la Universitat Rovira i Virgili (URV). La capacitat per adaptar-se al canvi ha de ser un element inherent de la manera de fer de la institució. Així s'iniciava el darrer Pla estratègic de docència, aprovat el 2003. Des d'aleshores s'han produït molts canvis. Ha canviat el perfil de l'estudiantat, més divers, amb necessitats de conciliació i amb una altra escala de valors. Han canviat les metodologies i les eines: un clar exemple ha estat la irrupció de la intel·ligència artificial, amb totes les oportunitats i temors que comporta. Està canviant també la importància de l'activitat docent del professorat, per exemple amb la Llei orgànica del sistema universitari, que estableix com a obligatòria la formació en docència del professorat novell. Així doncs, l'adaptació a aquests canvis comportava haver d'elaborar un nou Pla estratègic de docència.

En aquest pla estratègic, revisem el nostre model educatiu, repensem l'oferta acadèmica i ens preocupem per fomentar l'ocupabilitat del nostre estudiantat.

Aquest pla s'estructura al voltant de tres eixos. El primer eix se centra en el model docent que ens ha de definir. El tracte personal amb l'estudiant ha format part sempre de la idiosincràsia de la URV. Això ens durà a consolidar una docència centrada en l'estudiant, l'acompanyarem i el guiarem en el seu aprenentatge, tenint en compte la diversitat i potenciant l'ús de metodologies docents que afavoreixin aquesta formació integral. El segon eix estratègic se centra en l'oferta docent, que cal revisar per avançar-nos a les necessitats actuals i futures de la societat, amb una formació completa, interdisciplinària, que tingui un caràcter internacional però alhora en consonància amb l'evolució del territori. Aquesta relació amb el territori també és molt present en el tercer eix estratègic, que pretén abordar l'ocupabilitat del nostre estudiantat facilitant el contacte amb el sector ocupador, enriquint-lo d'experiències amb l'entorn socioeconòmic, facilitant-li l'orientació i promovent l'emprenedoria. Aquesta proposta és el resultat de la feina conjunta de membres de bona part de la comunitat: unitats i serveis, centres i escoles, estudiantat, professorat, personal tècnic de gestió, administració i serveis, i equip directiu. Amb la convicció que sumant arribarem més lluny, encarem el repte d'aquest Pla estratègic de docència.

Montse Pinent Armengol
Vicerectora de Projectes Docents i Estudiants

Missió

Capacitar les persones perquè siguin competents en l'exercici de la seva professió, continuïn la formació al llarg de la vida i es comprometin amb la millora de la societat, el progrés científic i la generació de coneixement.

Visió

Assolir l’excel·lència en els processos d’ensenyament i aprenentatge de nivell superior, amb la finalitat de proporcionar a les persones el màxim grau de capacitació al llarg de la vida i contribuir al seu desenvolupament com a professionals i com a ciutadans.

Valors

  • Situar a l’estudiant en el centre del procés d'aprenentatge.
  • Enfortir la cultura de l’aprenentatge actiu, significatiu i profund.
  • Apostar per generar experiències col·laboratives entre tota la comunitat universitària.
  • Fomentar la igualtat, la inclusió, el respecte a la diversitat, la solidaritat, la pau i la sostenibilitat mediambiental.
  • Proposar una oferta docent de qualitat i connectada amb el territori.
  • Fomentar el pensament crític i l’aprenentatge al llarg de la vida.
  • Contribuir al progrés sostenible del territori i de la societat formant els professionals del futur.


Eixos estratègics i objectius

Eix estratègic 1. Model docent

  • Objectiu 1. Promoure el rol actiu de l'estudiant des de l'acollida fins a acabar els estudis per fomentar una formació integral.
  • Objectiu 2. Generar experiències d'aprenentatge motivadores que facilitin una formació integral de l'estudiant i estiguin alineades amb els resultats d'aprenentatge esperats.
  • Objectiu 3. Implementar un model docent inclusiu i flexible que incorpori el disseny universal per a l'aprenentatge i estigui alineat amb els objectius de desenvolupament sostenible.
  • Objectiu 4. Integrar de manera crítica la tecnologia educativa per enriquir els processos d'ensenyament i aprenentatge en contextos de docència presencials, semipresencials i virtuals.
  • Objectiu 5. Crear per a tot el professorat el Marc de desenvolupament acadèmic docent organitzat en dimensions o nivells definits i vinculat amb la innovació docent.

+ Informació

Eix estratègic 2. Oferta docent

  • Objectiu 1. Establir una estratègia per a l'evolució de l'oferta docent.
  • Objectiu 2. Incrementar l'ús del català a la docència.
  • Objectiu 3. Promoure la internacionalització de l'oferta docent.
  • Objectiu 4. Enfortir l'orientació preuniversitària i la promoció de l'oferta docent.
  • Objectiu 5. Fomentar la participació en projectes comunitaris.

+ Informació

Eix estratègic 3. Ocupabilitat

  • Objectiu 1. Incrementar la relació entre ocupadors i la Universitat, i aconseguir una relació àgil i efectiva.
  • Objectiu 2. Incorporar i potenciar les metodologies d'ensenyament i aprenentatge aplicades al context laboral.
  • Objectiu 3. Potenciar l'orientació, la carrera professional i l'emprenedoria.
  • Objectiu 4. Millorar el seguiment de l'alumnat titulat.

+ Informació


Principals accions

  • Incloure accions de benestar emocional amb la finalitat de fomentar la salut i la cultura comunitària.

  • Incorporar la interdisciplinarietat en la planificació, coordinació i disseny d'assignatures i experiències d'aprenentatge (projectes, casos pràctics, Aprenentatge Servei, Treball Final de Grau/Màster, etc.).

  • Intensificar l'acompanyament a l'estudiant, sobretot de 1r curs, per facilitar-li l'adaptació i l'èxit.

  • Integrar entre el col·lectiu docent l'evolució tecnològica i metodològica, en especial la intel·ligència artificial amb grups de treball, grups d'innovació docent o comissions) i establir un pla de formació.

  • Promoure la implicació del teixit socioeconòmic i les institucions del territori per detectar necessitats, definir l'oferta formativa, dissenyar títols i assignatures, impulsar projectes d'innovació docent i programes de formació relacionats amb la recerca i la transferència de tecnologia, entre d'altres.

  • Enfortir el vincle amb les etapes preuniversitàries impulsant iniciatives o projectes de coordinació, de divulgació del coneixement o d'acompanyament de vocacions, en col·laboració amb el teixit socioeconòmic. 

  • Oferir activitats de divulgació, sensibilització i transformació a la comunitat universitària, a la ciutadania i a les entitats socials.

  • Incrementar el contacte amb el sector ocupador del territori per millorar la docència, les metodologies, les titulacions i l'oferta formativa de la URV.

  • Promoure la participació dels estudiants en projectes d'aprenentatge desenvolupats en contacte amb el teixit productiu (formació dual, Work Experience, pràctiques, reptes, doctorats industrials).

  • Potenciar les activitats formatives d'orientació i la carrera professional de l'estudiant, per planificar la seva carrera al llarg de la vida, identificar els objectius professionals i formatius, els mitjans per assolir-los i fomentar el desenvolupament d'habilitats que maximitzin el seu potencial.


Principals mesures d’assoliment

  • Haver creat la Unitat de Diversitats i Benestar.

  • Tenir creada la xarxa de la interdisciplinarietat.

  • Disposar d'un catàleg de recursos i estratègies per al PDI per intensificar l'acompanyament a l'estudiant i assolir el perfil transversal de l'estudiant URV.

  • Crear la xarxa d'intel·ligència artificial de la URV amb l'objectiu de fer el seguiment de bones pràctiques i dissenyar formacions adreçades al PDI.

  • Disposar d'un espai virtual adreçat al teixit ocupador que permeti el contacte entre aquest teixit i la Universitat i doni visibilitat als serveis que ofereix la URV.

  • Crear una estructura de suport per a la relació amb les etapes preuniversitàries.

  • Incrementar el personal investigador implicat en les accions de comunicació i divulgació de la ciència.

  • Disposar d'un pla d'acció per a l'Observatori de l'Ocupació perquè es converteixi en referent de l'ocupació de la Catalunya Sud.

  • Incrementar progressivament el nombre d'estudiants que realitzen estades no obligatòries en contextos reals (, Work Experience, pràctiques acadèmiques externes optatives i extracurriculars, etc.).

  • Disposar d'un catàleg de referència d'activitats formatives d'orientació.