Qualitat en la gestió
En l'àmbit de la gestió i els serveis, la URV aposta per establir mecanismes d'assegurament de la qualitat que es puguin aplicar als diferents serveis i unitats administratives, amb l'objectiu d'assegurar els estàndards de qualitat desitjables. L'enfocament en matèria de qualitat en la gestió es basa en la introducció de la cultura de la qualitat en el màxim d'estructures possibles, per tal d'assolir una organització eficaç i eficient que integri els criteris i valors comuns que volem tenir com a universitat.
Entre els diversos mecanismes establerts per assegurar la qualitat es treballa en la documentació de processos, l'elaboració de cartes de serveis i la implantació de sistemes de gestió de la qualitat.
- Avaluacions de la qualitat
- Cartes de serveis
- Gestió per processos
La gestió per processos és una metodologia de gestió centrada en millorar i optimitzar els processos d'una organització. En aquest model de gestió, una organització es pot veure com un conjunt de processos que estan relacionats entre sí.
La Universitat Rovira i Virgili manté un ferm compromís amb la qualitat i la millora contínua, tal i com recull la seva Política de Qualitat, per aquest motiu aposta per emprar aquesta metodologia a fi de millorar l'eficàcia i l'eficiència de l'organització, afavorint així:
- el coneixement global de la institució
- l'orientació als diversos grups d’interès
- la transparència
- l'empatia dins la pròpia institució
- treballar per un benefici comú
Els mapes de processos dels centres docents i les diferents unitats i serveis de la URV permeten visualitzar els processos i les seves relacions. Els tipus de processos que es poden diferenciar en un mapa de processos són:
- Processos estratègics: permeten definir l'estratègia i els objectius de l'organització.
- Processos clau: processos operatius en els que es realitzen les activitats per les quals s'ha creat una organització.
- Processos de suport: proveeixen a la resta de processos dels recursos necessaris per a que es puguin dur a terme: recursos humans, recursos informàtics, recursos materials, compres, etc.
A banda d'aquesta classificació clàssica de processos, els sistemes de gestió de la qualitat de la URV inclouen els processos transversals, que tenen un abast global per a tota la universitat. El centre és usuari d'aquests processos, i el propietari n'és una altra unitat o servei de la URV que és l'encarregat/da de definir-los, revisar-los, millorar-los i posar-los a disposició del centre i la resta d'usuaris.
El model de gestió de qualitat de la URV basat en la gestió per processos segueix el cicle de millora continua PDCA (de l'anglès Plan, Do, Check, Act) definit per Edward Deming.
- Planificar les accions a través de diferents plans i programes institucionals
- Fer: Realitzar les accions
- Avaluar: Mesurar i comprovar si les accions s'han realitzat satisfactòriament i han aportat els resultats esperats
- Millorar: Actuar en conseqüència amb els resultats obtinguts a la fase anterior, extreure'n conclusions i generar noves accions a realitzar, que torna a portar-nos a l'etapa inicial del cicle de planificar aquestes accions
Com a Universitat pública és el nostre compromís disposar d'un mecanisme de retiment de comptes a la comunitat universitària. Per aquest motiu la URV incorpora un cinquè element a aquest cicle, el retiment de comptes.