saltar al contingut principal
Cercar
URV

Experiències d'Aprenentatge Servei al Grau de Comunicació Audiovisual


Treball de Fi de Grau - Curt de ficció sobre el Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC)

  • Coordinació: Antoni Pérez-Portabella (antonio.perezportabella(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Delegació de Tarragona del Col·legi Oficial de Psicolo.
  • Resum: Producció al curs acadèmic 2017-18 del curt de ficció "08:49" on el protagonista està afectat per un Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC) considerat el quart trastorn psicològic més freqüent, per davant de l'esquizofrènia i l'anorèxia nerviosa. L'equip d'estudiants buscava amb el curtmetratge aconseguir la identificació d'espectadors amb la malaltia i ajudar-los a tirar endavant en el procés per aprendre a conviure amb el trastorn. Serà, així, un instrument per entendre el desenvolupament i el procés que segueixen les persones amb TOC. Per fer-ho, han realitzat un procés de documentació teòrica amb l'assessorament i suport d'experts com el Col·legi de Psicòlegs de Catalunya (delegació de Tarragona), que han realitzat un seguiment del guió del curtmetratge per reflectir amb claredat la malaltia. El COPC per la seva banda, va fer servir la producció per realitzar una campanya de sensibilització en xerrades destinades a diferents públics i de divulgació en xarxes socials.

    El producte final ja es troba en fase de distribució en festivals de curtmetratges i salut mental i en centres i entitats educatives. També es va realitzar l’estrena del film a l’Aula Magna de la URV per tot el públic el 21 de juny de 2018.

Treball de Fi de Grau - Creació audiovisual de sensibilització sobre la mort gestacional i perinatal

  • Coordinació: Antoni Pérez-Portabella (antonio.perezportabella(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Dol d’Estels.
  • Resum: "Del dol a l'amor" és la creació audiovisual de tres estudiants de Treball de Fi de Grau en Comunicació Audiovisual del curs 2018-19 que vol ser, per un costat, una eina d'ajuda a mares i pares que han patit la mort gestacional o perinatal d'un fill/a i per una altre, un instrument de sensibilització social per fer entendre al públic aquesta realitat invisible i tabú. Després de consultar una extensa documentació i entrevistar experts, van poder guionitzar i seleccionar testimonis adients que puguessin explicar les seves experiències en un documental que recull les seves veus. Esperen que sigui un material divulgatiu que pugui arribar als diferents grups d'ajuda i amb una alta presència a les xarxes.

Treball de Fi de Grau – Difusió del català a l'àmbit europeu

  • Coordinació: Antoni Pérez-Portabella (antonio.perezportabella(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Plataforma per la Llengua.
  • Resum: Plataforma per la Llengua és tracta d'una organització no governamental que treballa per promoure la llengua catalana com a eina de cohesió social. Treballen als diferents territoris de parla catalana i des d'una perspectiva transversal en l'àmbit socioeconòmic i audiovisual, en l'acollida i arrelament lingüístic als nouvinguts, en les universitats i en l'educació i a les administracions, entre altres àmbits d'actuació. Amb aquest TFG del 2018-19, tres estudiants de Comunicació Audiovisual van crear el documental ALATAC que ajudarà a la Plataforma per la Llengua divulgar la situació de discriminació del català dins la Unió Europea. Les estudiants van treballar conjuntament amb l'entitat per realitzar la fase de documentació i producció que inclou múltiples entrevistes i testimonis rellevants enregistrades a Barcelona i al Parlament Europeu a Brussel·les. 

Treball de Fi de Grau - Elaboració de material de comunicació i divulgació del retinoblastoma

  • Coordinació: Antoni Pérez-Portabella (antonio.perezportabella(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Associació Miradas Mágicas.
  • Resum: Les estudiants del grau de Comunicació Audiovisual han desenvolupat al seu TFG el curs 2019-20, diferents accions divulgatives i de sensibilització que han ajudat a apropar a la societat  l'associació "AENAR miradas mágicas" que està formada per famílies amb nens/es afectats per la malaltia minoritaria retinoblastoma que genera tumors als ulls dels nens i nenes. Han creat material de comunicació i divulgatiu després de documentar-se i tractar-ho amb membres de l'associació. Així han fet vídeos per la detecció precoç de la malaltia, postals informatives, han reformulat la pègina web creant accions/campanyes de community manager dins de diverses xarxes socials com instagram o facebook entre altres accions.
  • El resultat es pot veure a la pàgina web de l’entitat: www.miradasmagicas.org 


Infodisseny

  • Coordinació: Antoni Pérez-Portabella (antonio.perezportabella(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitats: Federació d'Associacions de Veïns de Reus, Federació d'Associacions de Veïns de Tarragona.
  • Resum: Pràctica de grup que s’ha realitzat des del curs 2011-12 al curs 2016-17, on els estudiants es relacionen amb diverses associacions de veïns de Reus o Tarragona amb la finalitat d'analitzar els seus problemes i explicar-los als representants dels grups municipals de l'Ajuntament per obrir vies a noves solucions. L'estudiantat enforteix competències per a la interpretació, la producció i la transmissió d'un missatge de manera eficaç a través de canals i mitjans diferents i per a públics diferents. Una  de les dues pràctiques finals vol englobar les eines i tècniques per presentar la informació que han desenvolupat fins aquell moment com són diagrames, gràfiques, animacions o mapes. L'estudiantat es documenta, realitza entrevistes, consulta arxius i altres fonts (durant mes i mig) de cara a generar una estratègia discursiva i material gràfic que presenta oralment en una jornada oberta al públic. L'objectiu de l'activitat, a més de desenvolupar el compromís social, és assolir habilitats comunicatives relacionades amb la construcció d'un discurs com poden ser l'estructura i a l'estratègia de l'exposició, aspectes de locució, comunicació no verbal o el disseny del material de la presentació. S'ha volgut per una banda, generar un entorn d'aprenentatge que proporcioni la motivació i tensió suficient a l'estudiantat per preparar-se adequadament la seva exposició i per un altre, experimentar i analitzar la recepció del seu missatge mentre es dirigeix al públic real.
  • Pots escoltar l'experiència a Tarragona Ràdio
  • Vídeo:

Treball de Fi de Grau - Ubuntu, documental sobre la violència estructural que pateix el col·lectiu trans i migrant

  • Coordinació: Ester Sánchez Llauradó (ester.sanchez(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Associació ACATHI - Migración, asilo y diversidad LGBTI.
  • Resum: Ubuntu és un Projecte de Final de Grau dels estudis de Comunicació Audiovisual en el curs acadèmic 2021-22 que, mitjançant la investigació teòrica i el treball audiovisual en col·lectiu transsexuals es veu sotmès. Concretament, se centra en l'experiència de tres persones, dues d'elles d'origen migrant, per a poder reflexionar com aquest tipus de violència influeix en la seva construcció identitària i en el funcionament de la seva vida.

Treball de Fi de Grau - Sèrie documental sobre discapacitat intel·lectual

  • Coordinació: Antoni Pérez-Portabella López (antonio.perezportabella(ELIMINAR)@urv.cat(ELIMINAR))
  • Entitat: Taller Baix Camp
  • Resum: Projecte de Treball Fi de Grau del curs 2022-2023, on es realitza la producció d'una sèrie documental de 3 capítols d' aproximadament 7 minuts on els protagonistes son usuaris/ies del Taller ocupacional baix Camp. En aquests, es descobreix el dia a dia de les persones amb discapacitat intel·lectual que freqüenten el Taller i fan vida treballant i socialitzant-se per aconseguir la major independència possible. Taller Baix Camp és una entitat sense ànim de lucre amb seu a Reus que actua per a totes les persones amb discapacitat intel·lectual adultes i les seves famílies, preferentment de la comarca del Baix Camp. La seva missió és oferir els suports necessaris a les persones amb discapacitat intel·lectual i a les seves famílies per a millorar la seva qualitat de vida.

Gèneres i formats audiovisuals

  • Coordinació: Núria Araüna Baró (nuria.arauna(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Ajuntament de Tarragona - Conselleria de Joventut.
  • Resum: Pràctica de grup dels cursos 2020-21 i 2021-22 on l'alumnat ha d'establir contacte amb diverses associacions, entitats o persones joves de Tarragona, amb la finalitat de realitzar un curtmetratge documental que explori qüestions sobre la joventut i el gènere a la ciutat. 

    Els i les estudiants aprenen les competències necessàries per a realitzar un curtmetratge documental, que s'inscrigui en persones i situacions reals. Algunes d'aquestes competències són: l'enregistrament de les imatges necessàries, el muntatge a sales d'edició, els darrers retocs de guió sobre el mateix material, l'organització d'un cicle de cinema en línia i la projecció pública dels seus treballs. Es tracta d'una manera eficaç perquè l'alumnat posi en pràctica, com si es tractés d'una demanda professional encarregada per la Conselleria de Joventut, les habilitats per a les quals se'l prepara en aquesta assignatura. A més a més, tenint en compte que els i les estudiants també són persones joves i que diferents qüestions sobre el gènere s'inscriuen en el debat públic actual, creiem que dur a terme aquesta activitat pot resultar del seu interès. 

    L'objectiu de l'activitat, a més de materialitzar el seu guió previ en un curtmetratge documental, és que les estudiants reflexionin i se sensibilitzin amb qüestions relacionades amb les diferents identitats de gènere i es relacionin empàticament i des del respecte amb les i els protagonistes de les seves peces audiovisuals. El gènere documental es dirigeix a un espectador reflexiu i crític, allunyant-se del simple entreteniment. Amb aquesta col·laboració amb la Conselleria de Joventut de Tarragona, volem animar al nostre alumnat a convertir-se en cineastes reflexius, crítics, creatius i compromesos amb el seu entorn. 

Narrativa i guió audiovisual

  • Coordinació: Laia Quílez Esteve (laia.quilez(ELIMINAR)@urv.cat)
  • Entitat: Ajuntament de Tarragona - Conselleria de Joventut
  • Resum: Pràctica de grup dels cursos 2020-21 i 2021-22 on l'alumnat ha d'establir contacte amb diverses associacions, entitats o persones joves de Tarragona, amb la finalitat de dur a terme un projecte de guió documental que explori qüestions sobre la joventut i el gènere a la ciutat. 

    Els i les estudiants aprenen les competències necessàries per a realitzar un guió documental, que s'inscrigui en persones i situacions reals. Algunes d'aquestes competències són: la documentació i la recerca de contactes inicials, la realització d'entrevistes com a part del treball de camp, la tria de localitzacions i l'escriptura tècnica i creativa del guió audiovisual. Es tracta d'una manera eficaç perquè l'alumnat posi en pràctica, com si es tractés d'una demanda professional encarregada per la Conselleria de Joventut, les habilitats per a les quals se'l prepara en aquesta assignatura. A més a més, tenint en compte que els i les estudiants també són persones joves i que diferents qüestions sobre el gènere s'inscriuen en el debat públic actual, creiem que dur a terme aquesta activitat pot resultar del seu interès. 

    L'objectiu de l'activitat, a més de finalitzar el seu projecte de guió, és que els i les estudiants reflexionin i se sensibilitzin amb qüestions relacionades amb les diferents identitats de gènere i es relacionin empàticament i des del respecte amb les i els protagonistes dels seus guions. El gènere documental es dirigeix a un espectador reflexiu i crític, allunyant-se del simple entreteniment. Amb aquesta col·laboració amb la Conselleria de Joventut de Tarragona, volem animar al nostre alumnat a convertir-se en guionistes reflexius, crítics, creatius i compromesos amb el seu entorn.