PARLANT POSTHUMANAMENT - I Concurs Internacional de Videocreació IA+
L'Aula de Cinema i Arts Audiovisuals de la Universitat Rovira i Virgili (ACiAA), conjuntament amb Mèdol - Centre d'Arts Contemporànies de Tarragona, la Plataforma Art i Mitjans (PAM) i la Biennal d'Arts Medials de Santiago de Xile, va convocar el I Concurs Internacional de Videocreació "Parlant posthumanament" al voltant, a través i més enllà de la intel·ligència artificial (IA+).
El dia 13 de setembre de 2024 va tenir lloc la reunió del jurat compost per Alexis Llerena, Ivana Peric, Federica Matelli, Vicent Fibla i Núria Araüna, els qui han destacat el gran nivell de les 132 obres presentades i el desafiament que els ha suposat decidir els premis, tots els quals han estat objecte de debat i consens. El jurat considera que les quatre obres premiades, i la menció especial atorgada, reflecteixen un panorama plural i ensenyen la complexitat de la reflexió creativa actual sobre l'univers de les intel·ligències artificials.
La relació d'obres guardonades és la següent:
- OBRA GUANYADORA Línia A - La relació humà-animal
"Zoológico imaginario" (2024), Sebastián Arriagada
El jurat destaca que es tracta d'un audiovisual reflexiu, i al mateix temps accessible, que es desmarca del format habitual en l'abordatge la relació entre l'humà, l'animal i el maquinal. "Zoológico imaginario" destaca el contrast entre la nostra obsessió per la intel·ligència artificial i la nostra desconnexió amb les altres espècies que habiten el planeta. Un treball que fa un ús honest i precís de les eines tecnològiques.
- OBRA GUANYADORA Línia B - Les tecnologies per a les cures
"Eliza" (2023), Ariadna Mangrané
El jurat destaca que es tracta d'una obra que reconeix i homenatja la història de la tecnologia, abordant un tema de rabiosa actualitat com és l'auge de l'ús psicoterapèutic de la iA, tant per a socialitzar com per a trobar suport o recer emocional en línia. L'obra alerta que, per sobre el sentit comú que assenyala una potencial humanització de les tecnologies, la qual cosa es podria estar produint és una maquinització de l'humà.
- OBRA GUANYADORA Línia C - Les ficcions del jo i les auto-representacions
"A000000000001000AA011" (2021), Lilia Li-La meva-Yan i Katherina Sadovsky
El jurat destaca l'excel·lent proposta conceptual que vincula l'autorepresentació amb la identitat i la memòria; i l'excel·lent consecució formal en una obra que, des de la ficció, cerca expressar l'ambigüitat potencial del subjecte posthumà. Mitjançant un ús creatiu i consistent de la iA, aquesta proposta convida a pensar la possibilitat de la metamorfosi, la hibridesa, i l'emergència d'altres cossos i nous gèneres.
- Premi especial Universitat Rovira i Virgili (URV)
"Me mirabas" (2024), Mireia Aguado Borràs
El jurat destaca que és una que aporta una mirada fresca i testimonial sobre el vincle de la joventut amb les xarxes socials i els seus devastadors efectes per a l'autoestima i la salut mental. Una peça que discuteix en termes formals i discursius els conflictes i contradiccions que emergeixen de la compulsió de l'acte-representació en línia.
MENCIÓ ESPECIAL: "El humano artificial perfecto" (2024), Rodrigo Robledo Maturana
El jurat destaca l'enfocament metareflexiu en diàleg amb The Perfecte Human de Jorgen Leth. Emulant la seva estructura des de la ironia, distorsiona el seu estil a través de descripcions d'imatges generades per iA. Reflexiona sobre els biaixos i el poder multiplicador de les noves tecnologies en la creació d'imatges.
-
Per a qualsevol dubte, podeu posar-vos en contacte amb aula.cinema.urv(ELIMINAR)@gmail.com