Eix 3: Igualtat de condicions en l’accés, la promoció i l’organització del treball
Mesura 3.1. Garantir que les convocatòries públiques de la Universitat incorporin la perspectiva de gènere.
Accions
1. Elaborar una guia amb les eines necessàries per complir aquesta mesura.
2. Constituir les comissions de selecció garantint la paritat entre els membres.
3. Incloure en els temaris dels processos de selecció matèries d'igualtat, atenent a les característiques del lloc de treball.
4. Incorporar a la normativa de concursos d'accés a places el criteri de no penalitzar els períodes d'inactivitat imputables a la cura de persones dependents.
Temporalització
Permanent
Responsable
Vicerector de Programació Acadèmica, Docència i PDI, Gerència
Agents implicats
Unitat d'Igualtat, Servei de Recursos Humans
Indicadors d’Avaluació
Elaboració de la guia
Percentatge de comissions que compleixen la paritat
Nombre de dones en les comissions de selecció
Nombre d'anuncis i convocatòries revisats anualment
Percentatge que no compleix els criteris establerts
Mesura 3.2. Vetllar perquè en els procediments d’accés, promoció, carrera professional no es produeixi discriminació directa o indirecta de gènere.
Accions
1. En igualtat de mèrits i d'acord amb la legislació vigent, incentivar l'elecció de persones candidates que pertanyin al sexe infrarepresentat.
2. Identificar les barreres que dificulten la carrera acadèmica de les dones a la URV i proposar mesures correctores d'aquesta situació.
3. Presentar les barreres que dificulten la promoció i carrera professional de les dones i proposar correccions d'aquestes situacions a la Comissió d'Avaluació del Col·lectiu Docent i Investigador (CACDI) i AQU.
Temporalització
Permanent
Responsable
Vicerector de Programació Acadèmica, Docència i PDI i Gerència
Agents implicats
Servei de Recursos Humans, comitès d'empresa, juntes de personal funcionari
Indicadors d’Avaluació
Percentatge de dones entre les persones aspirants
Percentatge de dones entre les persones guanyadores
Consolidació o millora de la situació relativa en el Ranking Times Higher Education en igualtat de gènere
Nombre de mesures correctores proposades
Mesura 3.3. Abordar els biaixos de gènere detectats en els estudis realitzats a partir dels plans anteriors o existents en la bibliografia científica.
Accions
1. Diagnosticar els biaixos de gènere en l'àmbit laboral a la URV.
2. Establir mecanismes de prevenció i correcció.
3. Identificar i corregir els riscos laborals i psicosocials de la comunitat universitària relacionats amb la perspectiva de gènere.
4. Implementar mesures per corregir els mecanismes que provoquen les diferències a l'àmbit de la retribució salarial.
5. Implementar mecanismes per corregir les diferències en l'àmbit de la conciliació.
6. Organitzar una campanya de difusió de les mesures de conciliació existents.
Temporalització
Permanent
Responsable
Vicerector de Programació Acadèmica, Docència i PDI i Gerència
Agents implicats
Unitat d'Igualtat, Oficina de Prevenció de Riscos Laborals, Servei de Recursos Humans
Indicadors d’Avaluació
Nombre de mecanismes de prevenció i correcció utilitzats
Percentatge d'homes i dones que utilitzen mesures de conciliació
Mesura 3.4. Establir recursos i formació amb perspectiva de gènere per a PAS i PDI.
Accions
1. Fomentar els programes de mentoria (peer to peer) entre el PAS i PDI consolidat i el de nova incorporació.
2. Oferir formació amb perspectiva de gènere adreçada a les persones que ocupen posicions de responsabilitat en la gestió i representació.
3. Oferir formació adreçada a dones que ocupen o poden ocupar posicions de govern, gestió i representació.
4. Oferir formació per a la detecció precoç de situacions de discriminació i violència de gènere.
5. Formar en igualtat de gènere les comissions de selecció de personal.
Temporalització
Permanent
Responsable
ICE, Servei de Recursos Humans
Agents implicats
Gerència, Vicerector de Programació Acadèmica, Docència i PDI
Indicadors d’Avaluació
Comentaris de les enquestes de satisfacció dels cursos de l'ICE
Nombre de participants (PAS, PDI)
Nombre de cursos oferts
Nombre de dones que reben formació
Mesura 3.5. Vetllar perquè les formes organitzatives del treball estiguin basades en la igualtat i impulsar un canvi en la cultura organitzativa des de la perspectiva de gènere.
Accions
1. Determinar l'impacte de l'exercici de mesures de conciliació en les trajectòries professionals.
2. Destinar un espai als campus destinat a necessitats de lactància i cura de les persones dependents.
3. Facilitar les necessitats de les persones que tinguin càrregues de persones dependents en l'elaboració d'horaris.
4. Establir criteris per facilitar la conciliació laboral, personal i familiar en les sessions i reunions de treball.
5. Dissenyar les activitats acadèmiques i de gestió de la docència de manera que permetin la conciliació laboral, personal i familiar.
6. Elaborar un informe sobre el resultat de l'aplicació de les mesures de conciliació en la comunitat universitària (PDI i PAS).
7. Elaborar un estudi aprofundit sobre el pacte de dedicació amb una perspectiva de gènere i desagregat per sexe.
Temporalització
Permanent
Responsable
Vicerectorat de Vicerector de Programació Acadèmica, Docència i PDI i Gerència
Agents implicats
Servei de Recursos Humans, Gerència, Unitat d’Igualtat
Indicadors d’Avaluació
Nombre de campanyes organitzades
Nombre de mesures de conciliació proposades
Elaboració de l'informe de resultats
Enquestes de satisfacció (mesures de valoració de les persones que s'hi acullen)